§ Ślub kościelny w pytaniach i odpowiedziach. Część I – ślub a inne sakramenty
By jkrukowskaglowinska - wtorek, listopada 12, 2019
Prawo kościelne reguluje tzw. Kodeks Prawa Kanonicznego. Znajdziemy w nim także kanony (odpowiedniki artykułów w ustawie) dotyczące kwestii zawarcia małżeństwa.
Czy mogę przystąpić do sakramentu małżeństwa bez sakramentu bierzmowania?
Zgodnie z Kan.
1065 § 1. Katolicy, którzy nie przyjęli jeszcze sakramentu bierzmowania,
powinni go przyjąć przed zawarciem małżeństwa, gdy jest to możliwe bez poważnej
niedogodności. Oznacza to, że ciąży na Tobie powinność przyjęcia sakramentu
bierzmowania - nie jest to jednak warunek konieczny do zawarcia ważnego
małżeństwa. W teorii więc, ksiądz nie powinien odmówić udzielenia sakramentu
małżeństwa bez przystąpienia do sakramentu bierzmowania, natomiast zgodnie z
obowiązującym prawem kościelnym powinieneś uczynić starania ku temu, aby
sakrament bierzmowania jednak przyjąć.
Czy świadek naszego ślubu musi przyjąć sakrament bierzmowania?
Zgodnie z kan.
1108 § 1 do ważności zawarcia małżeństwa potrzebna jest obecność księdza i
dwóch świadków. Kodeks Prawa Kanonicznego nie precyzuje wymagań dotyczących
świadków, istotne jest to, aby taka osoba w razie potrzeby mogła zaświadczyć, że
wydarzenie to miało miejsce – nie może więc być chora umysłowo czy jednocześnie
głucha i niewidoma. Co ciekawe, nie muszą to być osoby wyznaczone przez księdza
czy nupturientów – mogą być to zupełnie przypadkowi świadkowie zdarzenia.
Zgodnie z
zasadami postępowania w sprawie formalnego aktu wystąpienia z Kościoła wydanymi
przez Episkopat Polski w 2008 r. świadkiem ślubu kościelnego nie może być
apostata[1].
Dodatkowo przyjmuje się, że powinny być to osoby dorosłe, nienaganne moralnie –
jest to istotne w kontekście godziwości zawarcia sakramentu małżeństwa[2].
Fakt nieprzyjęcia sakramentu bierzmowania przez świadków nie będzie jednak
skutkować nieważnością zawartego małżeństwa.
Czy muszę przed ślubem przystąpić do Sakramentu Pokuty i Pojednania oraz Komunii Świętej?
I tu z pomocą
znowu przychodzi nam Kodeks Prawa Kanonicznego. Kan. 1065 § 2 stanowi, iż aby
przyjąć owocnie sakrament małżeństwa, usilnie zaleca się, ażeby nupturienci
przystąpili do sakramentu pokuty i Najświętszej Eucharystii. Sakrament
małżeństwa można więc ważnie przyjąć bez pozostawania w stanie łaski
uświęcającej, będzie on jednak „bezowocny”. Duchowni podkreślają, że w
kontekście wyznawanej wiary w tej sytuacji przyjęty sakrament małżeństwa jest sakramentem
„martwym”, który może jednak zostać „ożywiony” poprzez uzyskanie rozgrzeszenia[3].
[1] https://episkopat.pl/zasady-postepowania-w-sprawie-formalnego-aktu-wystapienia-z-kosciola/
[2]https://www.przewodnik-katolicki.pl/Archiwum/2009/Przewodnik-Katolicki-6-2009/Poradnik-duchowy/Zwykli-swiadkowie-zawarcia-malzenstwa
[3]https://deon.pl/wiara/slub/oto-co-sie-dzieje-gdy-bierzesz-slub-nie-majac-laski-uswiecajacej,465632
0 komentarze